مقالات

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن

امروزه کار کردن و کسب درآمد پاسخگوی کافی برای نیازهای زندگی ما نیست، بلکه برای به دست آوردن ثروت بیشتر، سرمایه‌گذاری لازم است که با توجه به روند صعودی تورم و همزمان با آن کاهش ارزش پول، سرمایه‌گذاری اگر به افزایش دارایی منجر نشود ، می‌تواند جلوی کاهش ارزش سرمایه را بگیرد. هرچند بازارهای مختلفی مثل بورس برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما در این میان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مزایای سرمایه‌گذاری در املاک به سایر بازارها اولویت دارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در املاک چیست؟

برای سرمایه گذاری در بازار مسکن ابتدا باید سه فاکتور بازدهی انتظاری، ریسک و نقدشوندگی را بررسی کرده و با توجه به سبک زندگی و اقتصاد کشور بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

مسکن یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فرد در طول زندگیست. در هرم سلسله مراتب نیازهای «مازلو» نیز ، مسکن جزو نیازهای زیستی عنوان شده که در اوج سلسله مراتب قرار دارند و بیشترین تاثیر را بر رفتار فرد دارد.

به دلیل همین نقش حیاتی مسکن ، معمولا دولت وام‌ها و تسهیلاتی به افراد می‌دهد روند خرید خانه آنها را تسهیل کند.

از مزایای دیگر سرمایه‌گذاری در املاک در صورت بروز تورم ارزش مسکن شما افزایش می‌یابد و به همین نسبت می‌توان درآمد بیشتری کسب کرد این در حالی است که قیمت وام در این مدت ثابت مانده و شما متحمل هزینه بیشتری نمی‌شوید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن راحت تر از سایر حوزه هاست:

برای سرمایه‌گذاری، به جز مسکن حوزه‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دلار
  • سکه
  • سپرده بانکی
  • بورس
  • فرا بورس
  • اوراق با درآمد ثابت
  • صندوق سرمایه‌گذاری

اما تفاوت این حوزه‌ها با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این است که ، در این حوزه‌ها دانش و تخصص لازم است. هرچند بازار بورس و فرا بورس برای سرمایه‌گذاری بسیار پرطرفدار هستند و بسیار پیش می‌آید که سود سرشاری نیز نصیب سهام‌داران می‌کنند اما مشکل بزرگ سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به داشتن دانش و تخصص است.

برای سرمایه‌گذاری در بورس شما باید اطلاعات کافی از وضعیت این بازار داشته باشید. این اطلاعات با مطالعه‌ای سطحی هم به دست نمی‌آید و جزو دروس دانشگاهی است که نیاز به چندین ساعت آموزش دارد.

علاوه بر این در بازار بورس نمی‌توانید به تنهایی اقدام کنید و نیاز به واسطه‌ای برای خرید و فروش سهام دارید که پیدا کردن کارگزاری و فرد مورد اعتماد خود داستان دیگری است.

در صورتی که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عموما بحثی تخصصی نیست و فقط نیاز به کمی جست‌وجو و تحقیق برای قیمت در مناطق و محلات مختلف دارد تا بتوان بودجه موجود را با بهترین انتخاب ممکن تطبیق داد.

سایز مزایای سرمایه گذاری بازار مسکن :

بازگشت درآمد جذاب و پایدار

یکی از ویژگی‌های کلیدی و مزایای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، نسبت قابل توجهی از کل درآمد حاصل از درآمد اجاره در طولانی مدت است که از آن با عنوان نرخ بازده اجاره در طول یکسال یاد می‌شود.

افزایش ثبات دارایی

بسیاری از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از طریق اختصاص بودجه به انواع مختلف دارایی‌ها و اوراق بهادار، ریسک سرمایه خود را کاهش دهند. به عبارت دیگر همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند. این تنوع دارایی‌ها کمک می‌کند مطمئن شوید بخشی از سرمایه‌گذاری شما جایش امن است و ریسک زیادی متحمل نمی‌شود.

حصول اطمینان از رشد سرمایه

مسکن جزو کالاهایی است که همیشه افزایش قیمت را تجربه کرده. یکی از دلایل افزایش قیمت نیز افزایش تقاضاست و با توجه به نیروی جوان کشور و نیاز دائم برای مسکن که از مزایای بازار املاک است این بازار دچار کاهش قیمت نمی‌شود.

امنیت روانی صاحبخانه بودن

به طور متوسط تا دو سوم درآمد ماهیانه ایرانیان را هزینه مسکن به خود اختصاص می‌دهد و مانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران هم ملک ارزشمند ترین دارایی خانواده است. همان‌طور که قبلا گفتیم داشتن مسکن و سرپناه از اصلی‌ترین نیازهای بشر می باشد.در واقع به دلیل تورم در ایران اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

ریسک کمتر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

همانگونه که اشاره شد بازارهایی که می‌توانیم در آنها سرمایه‌گذاری کنیم متنوع هستند اما هرکدام ریسک‌های مخصوص به خود را دارند که باعث می‌شود مزایای سرمایه‌گذاری در املاک زیاد و تبدیل به بهترین گزینه شود. در اینجا به طور خلاصه مخاطرات هر بازار را بررسی می‌کنیم:

عوامل تاثیرگذار بازار ارز :

  • روابط سیاسی
  • عملکرد اقتصاد ملی
  • سیاست های بانک مرکزی درباره ارز تک نرخی
  • ارزش پول ملی
  • تورم
  • سیاست‌های آنی حاکمیتی

بازار ارز سرمایه‌گذاری است که نمی‌توان رویش حساب کرد و احتمال ضرر و زیان در آن زیاد است.

عوامل تاثیرگذار بازار سکه:

عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه چون علاوه بر تاثیرپذیری از نوسانات نرخ ارز از اونس جهانی نیز تاثیر می‌گیرد که اونس جهانی نیز خود به عوامل متعددی ارتباط دارد:

  • جنگ و درگیری در کشورهای آفریقایی که طلا از معادن آن استخراج می‌شود
  • آزمایش های موشکی کره شمالی
  • عملکرد اقتصاد چین
  • نرخ بهره در آمریکا

سپرده بانکی:

سپرده بانکی جزو کم‌ریسک‌ترین گزینه‌ها است اما از طرفی سود کمی هم دارد و با توجه به تورم گزینه چندان مناسبی نیست.

 

سخن آخر

  • مزایای سرمایه‌گذاری در املاک به نسبت سایر سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر است و همین سبب می‌شود اولویت بالاتری داشته باشد.
  • سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ریسک‌های مربوط به خود را دارد و کار را کمی مشکل می‌کند. مثلا در بازار بورس تخصصی بودن مشکل اصلی است.
  • سرمایه‌گذاری در املاک در ایران سودآور است چرا که سهم صنعت ساختمان در تولید ناخالص داخلی نسبت به صنایع دیگر بیشتر است.

منبع:kilid.com

دیدگاهی در مورد “مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن

  1. شهاب گفت:

    متن كامل و مفيدي بود

    1. A@lco0H0omeA@dm!in@l$ گفت:

      خیلی ممنون از شما

  2. NEISWOGER1463 گفت:

    Thank you!!1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *